Alla kan falla, men risken för att skada sig i en fallolycka ökar med åldern. Varje år faller 50 000* äldre så illa att de hamnar på sjukhus. Det påverkar inte bara den fysiska hälsan utan också den psykiska. Forskning visar att även fall som inte medför någon kroppsskada minskar livskvaliteten då den som har fallit begränsar sitt liv av rädsla för att falla igen. Det vill vi på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän ändra på. Därför arbetar vi förebyggande på olika sätt genom information och råd. Och det går glädjande nog att minska risken för fallolyckor med relativt små insatser.

The Fall Collection

Risken för att falla ökar under vinterhalvåret när det är halt och isigt ute. Ett enkelt sätt att förebygga fallolyckor är att använda broddar vid utomhusaktivitet under höst och vinter. En studie visar nämligen ett tydligt samband mellan användning av broddar bland äldre som rör sig utomhus under vintertid och minskat antal fall med 58%*. Men brodden är inte självklar för alla. Det vill vi ändra på. Därför tar vi upp kampen mot fallolyckor med stil. Med initiativet The Fall Collection vill vi göra brodden till mer än ett hjälpmedel. Med en snygg design gör vi den till höstens viktigaste och mest trendiga accessoar. Klicka hem dina favoriter idag. Broddarna finns i begränsad upplaga och du kan beställa ett par.

*Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin

Teckna olycksfallsförsäkring 60+

Läs mer

Skymning

Beställ

Regnbåge

Beställ

Norrsken

Beställ

Forskning visar att regelbunden träning inriktad på styrka och balans kan minska risken för fallolyckor med 60%*. Men att komma igång och inte minst hålla igång träningen är svårt. Där kan en bra träningskompis som peppar och motiverar göra stor skillnad, barnbarnet till exempel. För vem kan säga nej till en bestämd 8-åring?

*siffrorna kommer från Vårdhandboken

Appen där barn och äldre tränar tillsammans

Fall Inte är appen där äldre får hjälp med ett träningsupplägg skapat av sina barnbarn eller någon annan som av omtanke vill hjälpa till att förebygga fallolyckor. Barnen spelar in elva olika övningar som bygger rörlighet, balans och styrka. Träningsprogrammet sparas i en personlig app och en inbjudan skickas till den som barnet vill träna tillsammans med. Appen hjälper även till att skicka personliga påminnelser varje vecka så att träningen inte glöms bort. För den bästa träningen är ju den som faktiskt blir av.

*Vårdhandboken

Balans- och styrketräningsprogram

Genom att göra några enkla övningar regelbundet kan du minska risken för att falla och skada dig. Dessa övningar kommer från Socialstyrelsen.

{{activeIndex + 1}} / {{slides.length}} Uppvärmning

Värm upp kroppen i 5–10 minuter innan du kör igång med balans- och styrkeövningarna. Det kan vara en promenad, trappgång eller jogga på stället.

{{activeIndex + 1}} / {{slides.length}} Rörlighetsövningar

Här följer tre rörlighetsövningar för att mjuka upp nacke, axlar och rygg. Upprepa alla övningar 8–12 gånger.

{{activeIndex + 1}} / {{slides.length}} Balansövningar

För att din balans ska förbättras behöver träningen vara utmanande. Utgå därför från din nuvarande förmåga och öka sedan svårighetsgraden successivt genom att använda mindre stöd. Upprepa alla övningar 8–12 gånger.

{{activeIndex + 1}} / {{slides.length}} Styrkeövningar

För att musklerna ska bli starkare är det viktigt att du tar i så att musklerna blir trötta. Utgå från din nuvarande förmåga och öka sedan antalet repetitioner successivt. Sikta mot en omgång där du gör övningarna 8–12 gånger. När en omgång känns lätt, öka till två omgångar.

Tips för att göra övningarna säkrare:

• Ha ett stadigt föremål i närheten att hålla i. Till exempel en diskbänk, vägg eller en stadig stol

• Stå med ryggen mot ett hörn i rummet

• Ha en säng alternativt soffa bakom dig ifall du skulle tappa balansen.

Tips för att göra övningarna säkrare:

• Ha ett stadigt föremål i närheten att hålla i. Till exempel en diskbänk, vägg eller en stadig stol

• Stå med ryggen mot ett hörn i rummet

• Ha en säng alternativt soffa bakom dig ifall du skulle tappa balansen.

Olycksfallsförsäkring
60 Plus

En bra och genomtänkt försäkring som gäller vid olycksfall behövs genom hela livet, men risken för fallskador ökar med åldern. Därför finns försäkringen 60 Plus som ger dig en ekonomisk trygghet om olyckan skulle vara framme.